GRUSELL.SE                     Hemsidan om bl.a min släktforskning                           Kontakt

Välkommen till resor/semestersida

USA/Canada juni 2017

En sak jag har missat alla gånger jag varit i USA är Niagarafallen. Så detta var ett ställe jag skulle besöka denna gång.

Flög från Göteborg via Island till Boston. Visserligen blev jag sittande i Reykavik drygt två timmar extra, så jag kom drygt två timmar sent till Boston. Efter fixat hyrbil så kom jag iväg, men min GPS fungerade inte. Hur skall jag nu hitta i detta stora land, tänkte jag. Får försöka hitta en affär som säljer GPS. Men när jag körde från flygplatsen så såg jag en skylt med Worcester, och då var det lungt. Kom till min kusin Carl i Worcester och han hjälpte mig med en ny GPS, efter det hittade jag alla platser.

Efter en snabbvisit hos Carl & Janice så åkte jag vidare til Pam, där jag var två dagar. Mycket trevligt, en av dagarna var det en liten släktträff. Därefter åkte jag till en Outlet där jag shoppade lite kläder. Efter Outlet åkte jag vidare till Newport, där jag stannade två dagar.

Vidare till Woodstock CT där jag träffade min kusin Barbara samt min kusindotter Karin. Karin guidade runt mig några dagar, vi träffade hennse dotter Sara med barn samt Karins bror Eric. En dag åkte vi till Mystic, mycket trevlig plats.

Därefter åter till Carl & Janice i Worcester. Mycket prat med min skolengelska. Firade Carls födelsdag när jag var där. Carl, Janice och jag åkte upp till Centerbury, NH, där vi hälsade på deras dotter Donna med familj.

Åter till Worcester, kvällsnöjet var TV, NHL finalen, Pittsburg vann.

Dagen efter besökte vi Greenwich RI, mycket trevli dag.

Sedan var det dags att åka mot Niagarafallen, äntligen skall jag få se detta.

På väg dit så stannade jag vid Finger Lake där de hade mycket vingårdar. Intressant. På kvällskvisten kom jag till Canada. Blev promenad vid Niagarafallen. Även dagen efter vandrade jag runt bland fallet, restauranger o pubar.

Dagen efter körde jag in till Toronto, där jag träffade Brenda och Joe. Brenda är en släkting till mig och vi "träffades" via DNA tester, både Brenda och jag har DNA testat oss, så vi såg att vi var nära släkt.

Mycket trevliga dagar i Toronto. Från lokala öl-bryggerier, restaurangbesök, öl och whiskey fest. Men det "roligaste" och mest spännade var när Brenda "lurade" mig upp på CN Towers i Toronto. Det var nog det häftigaste jag gjort i hela mitt liv. Tack Brenda.

Underbara veckor i USA/Canada.

Efter arton dagar i USA/Canada var det dags för hemresa till Sverige.

USA juni 2015

Åter hemma efter 10 dagar i USA. Denna gång blev det mycket besök hos min släkt.

Tillbringade tiden i New Hampshire och Massachusetts med lite utflykter till Rhode Island och Connecticut.

Efter jag landade på Logans flygplats så körde jag upp till New Hampshire för att träffa Donna med familj.

Var med på en skolavslutning, High school, lite annorlunda mot svenska skolavslutningar.

Träffade även en president, Lincoln. Även om Lincoln dog för 150 år sedan så träffade jag honom livs levande.

Efter några dagar i NH i sommarvärme så körde jag ner till Worcester, till min kusin Carl med fru.

En av dagarna besökte jag Richard och Barbara Grusell, första gången jag träffade dem, bodde väldigt fint vid en liten sjö, så där blev en tur med deras båt.

Carl, Janice och jag åkte till Woodstock, CT, där vi hälsade på min kusin Barbara, Carls syster.

En av dagarna körde jag till Newport, RI. I Newport var en av etapperna i Volvo Ocean Race, maj-15.

Passade även på att shoppa lite kläder under vistelsen i USA.

Vilket kanonväder jag hade under min semester, sol mycket varmt.

Får passa på att tacka alla jag träffade som gjorde att min vistelse blev så bra i USA

Sommar 2014.

Det blev en semester med husbil i sommar igen.

Från Göteborg till Gävle-trakten, vidare till Björkliden dag 2.

Efter 5 dagar i Björkliden/Abisko blev det söderut, till Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Storforsen. Vad fint det är vid Storforsen. Sedan till Piteå, en vacker liten stad.

Burträsk är ett måste med tillverkning av Västerbottensost.

Kanonväder med sol och varmt hela semestern.

Sommar 2013.

Det blev en semester med husbil i sommar.

Från Göteborg till DalsEd, vidare till Smedjebacken. Sedan Sundsvall, min gamla stad från militärtjänstgöringen.

Vidare upp till Höga kusten ca 1 vecka.

Kusten ner till Gävle, sedan Dalarna igen, Falun. Avslutade i Kristinehamn och Mariestad.

Kanonväder med sol och varmt hela semestern.

Frankrike, Paris, april  2013

Möte av våren i Paris var inte fel

England, London, nov 2012 med vingänget.

USA okt 2012.

Åter hemma efter drygt 2 veckor i USA tillsammans med mina barn, Martin, Sandra och Sofia. Det var underbara dagar där. NYC är en fantastisk stad och vi hann med mycket under de dagar vi var där. Mamma Mia, helikopter, shopping samt tittade runt på många platser.

Vidare var vi på Cape Cod, Boston samt Worcester där vi träffade släktingar. Åkte upp till Maine, där jag hade några fantastiska dagar.

Var även på Marthas Vineyard tillsammans med min kusin Carl.

Frankrike augusti 2012

ca 2 veckor i Frankrike, lite söder om Paris.

Bilder fotoalbum

Kroatien i april 2012.

Det var en bra vecka i Kroatien med utflykter och god mat.

Split samt en tur till Dubrovnik. Bilder fotoalbum

Sommar 2011

Under sommaren har vi varit i Värmland, Stockholm i en vecka. Även en tur till Estland har det blivit. Tallin var en fin stad. Sofia kom hem efter 1 år i Canada, så det blev en skön träff med henne och Sandra, tyvärr kunde inte Martin komma den dagen för han var ute och seglade.

Maj 2011 Malaga, Spanien

Malaga var en härlig upplevese, en mysig stad där det fanns mycket att utforska. Den gamla stadskärnan är väl värd ett besök med sina många restauranger, barer och gångavstånd till många av stadens sevärdheter. Staden har många vackra byggnader, fontäner och trädgårdar att titta på.

Picassomuseum finns i Malaga och det har idag blivit en av Spaniens allra största turistattraktioner. I Malaga finns en berömd katedral som började byggas på 1500-talet, men aldrig helt färdigställdes. Trots detta är katedralen ett imponerande byggnadsverk i barock- och renässansstil.

Malaga ligger på Spanska solkusten, men tid till bad fanns inte.

November 2010 USA & Canada

Det började med några dagar i Washington: Becca mötte mig på flygplatsen. Middag på kvällen. Vi fick besök av David, Katrina, Peter och Ali. Fick en Washington Cap hockey-tröja.

Lördag var vi i en nationalpark en bit från Washington, The Old Rag, Shenandoah National Park.

Jag tror Sean & Becca var lite oroliga om den "gamle Ove" skulle orka ända upp till toppen, men det gjorde jag. The old man on The Old Rag. Great day. Middag på kvällen med 3 trötta personer, men vi hann med att fira Beccas födelsdag, visserligen några dagar för tidigt. Söndag var en heldag i Washington. Vi hann se mycket av sevärdheterna, Vita huset, Washington Monument, Lincoln Memorial, Vietnam Veterans Memorial mfl.

Vi hann även gå in på National Air and Space Museum, mycket intressant.

Kvällen avslutades med en hockeymatch, mellan Washingtons Cap mot Philadelphia där Cap vann med 3-2 i förlängning. Givetvis med min nya tröja på mig. En kanonhelg.

Måndag transport till Vancouver där min dotter Sofia hämtade mig, men hon blev överraskad att det var jag som kom. Sofia trodde att hon skulle hämta Hermann från Germany.

Tisdag rätt så lungt, visat mig den lilla staden där Sofia bor.

Onsdag, en heldag i Vancouver.

Torsdag, Sofia körde runt mig lite och visade lite platser. Vi shoppade lite.

Fredag, Födelsedag för Sofia,

Lördag - hemresa

September 2010 Toscana, Italien.

En kortvecka i Toscana i Italien. Vi bodde i vinbyn Castella in Chianti.

Vi var på lite olika vinprovningar. Se Vin-sidan.

Sommaren 2010

Sommaren 2010 blev det semester i Sverige, med resa till Skåne, Österlen, Malmö mfl platser. Stens huvud han jag besöka, samt Ale stenar.

Vidare blev det Köpenhamn, Danmark, alltid lika trevligt i Köpenhamn.

Vinkade av min dotter Sofia som åkte till Canada från Kastrup.

Hade besök av släktingar från USA, Becca & Sean. Visade runt dem i Lysekils-trakten tillsammans med Roger Jorwén.

England, London 2010

I april tog vi flyget till London, några härliga dagar i London. Vi blev kvar några extra dagar pga askan från Island.

Turkiet, mars 2010

I mars flög vi ned till Turkiet, Antalya. Vidare transport till Finike, där vi hälsade på Gerds och Håkan. Det var 10 härliga semesterdagar med bland annat, busstur till Elmali, hyrbil till olika sevärdheter och givetvis några slappedagar innan vi avslutade med en dag i Antalya.

O-Ringen Eksjö, juli 2009 Under 2009 blev det 1 tävling, 5 st etapper. Jag var nöjd med att klara av detta så otränad som jag var. Hade en härlig vecka i Eksjö. Bodde hos en kompis. Passade på att hälsa på lite bekanta i Småland.

Grekland 2009

I  mars flög vi ner till Grekland. Flyget gick 8.00, mellanlandade i München för vidare färd till Aten. Buss in till Atens city, ny buss till Lefkada, en tur på 5,5 tim, där vi hälsade på Gerd o Håkan.

Vädret var bra för årstiden, mellan 13-18 grader på dagarna, vi fick en fin vecka med strålande sol varje dag.

Vi hade riktig semester, blev uppassade av Gerd o Håkan i deras båt.

Bl.a tittade på ett lådbilsrally, en massa engelsmän samt Håkan. Bilen som Håkan var med o byggde var den finaste bilen, men tyvärr blev det bara en andraplats, knappt slagen.

En av dagarna seglade vi ner till Meganissi strax söder om Scorpio ( Onassis ö) och var första båten där för i år sa folket i den fina byn Spartochori. Med hyrbil tog vi oss en annan dag en tur på fastlandet och besökte bland annat den övergivna byn Palagia med massor av ruiner efter en jordbävning ( tror vi ) spännande att gå omkring i byn och se hur folk har bott förr i tiden.

I några av husen bodde det en och annan kvar. Färden gick vidare till kustbyn Palairos där det rustades för fullt för turistsäsongen. Sedan avslutade vi bilturen i Preveza där vi gick på restaurang. När vi gick in på restaurangen trodde vi att vi tagit köksingången för vi hamnade bland alla kastruller och grytor, men det var rätt ingång! för kocken visade runt och berättade vad han hade i grytorna ( Grekiskt hemlagat) så det blev svårt att välja bland allt gott vi såg. När vi väl hade bestämt oss fick vi in JÄTTEPORTIONER! Som smakade kanongott !!!

Avslutade nägra dagar i Aten med rundvandringar mm.