GRUSELL.SE                     Hemsidan om bl.a min släktforskning                           Kontakt

Välkommen till vinsidan - Ove Grusell

Startade i januarei 2005. 10 amatörer som gärna vill lära sig mer, så vi försöker träffas ca 3-4 ggr / år.

Vinresa Italien hösten 2017

Vinresa Spanien hösten 2015

Bilder från Toscana 2010, se Fotoalbum.

Vinresa till Toscana, Italien.

Det var en härlig resa till Toscana, vädret var svensk sommar.

Det blev vinprovningar samt lite vandringar mellan alla vinkullar.

Flög tidigt på tosdag morgon, hämtades på Florence flygplats. Transport till Castellina in Chianti, en mysig liten vinby.

På fredag åkte vi till Panzano, men där hittade vi ingen McDonald, så det fick bli Mac Dario, Slaktaren i Panzano. Fantastisk god mat. Men innan mat hann vi med besök på Montagliari, en vingård. Vinprovning samt inhandling av lite vin

Efter det gick vi på en långtur, förbi Vignamaggio, där Mona-Lisa stod modell för Leonardi da Vinci och filmen "Mycket väsen för ingenting" spelades in.

Vi vandrade till Greve in Chianti som är mittpunkten i Chianti. Vidare till vingården Terreno, som har svenska ägare, ny provsmakning, god mat samt inhandling av nya viner.

Nästa dag blev det buss österut till vackra San Felice och vandrar sedan till Castello di Brolio, pampigt beläget på en höjd. Slottsherren Barone Ricasole är nummer 32 i rakt nedstigande led.  Vi besöker slottet provningsrum och får en inblick i den forskning som lägger grunden till slottets framgångsrika viner. Naturligtvis får vi provsmaka! Till lunch dukas en härlig picknick upp.

Söndag

Vi vaknar med Toscanas leende landskap och åker sedan in till Florens, där vi från utsiktspunkten Piazza Michelangelo går på upptäcksfärd bland stadens sevärdheter. På eftermiddagen återvänder vi till Sverige efter några delikata dagar..

Oktober 2007 gjorde vi en fantastisk resa till Frankrike.

Så här härliga blev våra dagar i Frankrike.

Torsdag:

Vi flög från Landvetter på torsdag morgon till Lyon. Där blev vi hämtade av Kajsa och Rolf för vidare transport till Le Mas Bouchy, där vi skulle bo i ett underbart "jaktslott". Plats för 16 personer, men denna helgen var vi ensamma.

Ligger ca 45 minuters bilresa nordost Lyon.

Efter inkvartering så serverades lunch, Sallad chevre chaud med grönsallad, soltorkade inlagda tomater, körsbärstomater, svarta och gröna oliver samt bröd skivor som först penslats med olja och vitlök sedan chevre och så färsk timjan och svartpeppar. Pumpapaj. Därefter bar det iväg österut där vi besökte vingården Gonod et Fils i en liten by. Man hade även getter och tillverkade getost.

Här provade vi både getost och ett härligt rosa, mousserande vin. Innan middagen blev det vinprovning med inte mindre än sex franska viner, flera lokala. Middagen på kvällen bestod av Fois gras de canard anklever, skivat rökt ankbröst, fikonconfiture och hackade pistagenötter. Marulk med calvadossås och paprika terrin. Ostar. Chokladmoussetårta.

Fredag:

Efter frukost så bar det iväg till en osttillverkare som bl a gjorde Comté och Morbier, Jura, komjölk morgon & kvällsmjölk, och vegetabilsk aska.

Sedan iväg till ännu en vintillverkare, Clos de la Bierle som ligger i Cerdon. Där smakade vi på ännu ett rosa, mousserande vin som var mycket gott, och här passade vi också på att inhandla några flaskor Cru Cerdon.

Besökte Frankrikes enda kopparslageri som är i bruk och sedan var det lunch: "delikatess" grodor. Inte grodlår utan hela, en specialité för orten.

Fredag eftermiddag fick vi själva laga kvällen mat.

Och vilken mat vi lagade. Mitt under matlagningen gick strömmen, men vad gjorde det när det fanns både gasolspis och vedspis. Gott om stearinljus hade man också.

Petit cakes, Valnötter med comté, Moules à la marinière, Foi gras du pauvre, Pilgrimsmusslor med valnötter och russin flamberade i Calvados,Poulet de bressa à la crème, Tarte au pralin, Crème brullé.

Efter denna delikatessmåltid blev det ostprovning, 20 st ostar.

Vitmögelostar: Brie, Brie de Meaux, Camenbert, St Felicien.

Get & fårostar: 4 sorters Chevre, färsk, mellanlagrad, vällagrad och i aska.

Hårdostar: Beaufort, Tomme, Morbier.

Kittostar: Reblochon, Pont l Éveque, Epoisses, Munster samt Vacherin Mont d´Or.

Blåmögelostar: Bleu de Bresse, Roche Baron, Blue d´Auvergne samt Roquefort.

Oj vad vi var mätta o belåtna efter detta.

Lördag:

Efter frukost åkte vi in till Chatillon sur Chalaronne där det var marknad, och vi besökte en saluhall där vi inhandlade diverse ostar mm. En cappucino i solskenet satt fint efter detta.

Resan gick vidare till ännu en vingård, Domaine Lagneu, Quincié (Beaujolais) där blev det lunch och vinprovning. Och vilken vingård! Denna hade varit familjens ägo i åtta generationer och man tillverkade fem olika viner, varav tre var AOC. Vi provsmakade alla och bjöds på lunch i ett solvarmt hörn av gården. Här kunde vi blivit sittande länge….

Men fler besök var inplanerade, nu åkte vi till vingården, Domaine Ruit i Cercie (Beaujolais) som bl a tillverkar Morgon, vilket vi fick smaka ur lite olika årgångar.

Middagen på kvällen, Terrine de carpe, Ankbröst med potatisgratäng och haricots vert, Ostar. Desserter som vi gjort själva dagen innan, men inte orkade äta då.

Söndag:

Åkte vi till Cerdon igen och deltog i den årliga skördefesten som hålls på hösten när alla druvor skördats. Byborna och vi firade med druvsaft, viner, druvkokt korv, musikunderhållning m.m. på torget.

Efter att ha packat ihop våra saker tog Kajsa & Rolf oss till Frankrikes svar på Visby. Tyvärr minns vi inte namnet på denna 1600-talsby som omgärdades av ringmur och var mycket väl underhållen. Varje år renoverar man ytterligare några hus och familjer kan flytta in. Här provade vi den lokala cidern, både söt och torr variant fanns.

Sedan var det dags att åka till flygplatsen och åka hem till vardagen, fulla av upplevelser.